Onzeker gedoe - gaan we niet een beetje te ver in de dik-dun discussie?

Mode & trends door Vrouwen redactie

Gaan we met zijn allen niet een beetje te ver wanneer het draait om de discussie over te dik of te dun zijn? Paultje van Model Workout durfde het aan om een blog te schrijven over dit best wel beladen onderwerp.

Zijn wij allemaal niet een beetje onzeker over ons lichaam en de ene net iets meer dan de ander? Zijn wij niet constant aan het vergelijken? Zijn we ooit volledig tevreden over ons lichaam en wie heeft het geheim om dat te bereiken? Is er überhaupt iemand te vinden op deze wereldbol die voor de volle 100% tevreden is en hoe ruimen we haar uit de weg?

Als iemand geen lichtend voorbeeld is dan ben ik het wel! Ik ben nog nooit tevreden met mijn lichaam geweest. Het is nooit dun genoeg, niet gespierd genoeg, ik heb alleen nog niet gehad dat ik mezelf nog niet dik genoeg vond. Ik denk dat ik die oversla. Wat maakt dat ik ontevreden ben? Als ik soms de reacties van mensen op social media bekijk dan moeten we met zijn allen in opstand komen tegen de ridicule maatstaven van de mode-industrie. Zij zijn de schuldige, zij verkopen ons onhaalbare lichaamsidealen. Vervolgens kopen we de kleding die de industrie aanbiedt.

- Meer lezen van Paultje? Lees ook zijn blog over juicen op ModelWorkout! -

Sterker nog, steeds maar weer blijkt dat we graag een droom, een fantasie, het onbereikbare willen hebben. Ik wil de spijkerbroek die dat goddelijke model met lickable abs draagt. Als dezelfde spijkerbroek door een vent met bierbuik wordt gedragen wil ik hemniet meer. Discrimineer ik nu direct mannen met overgewicht? Real men have curves? Echte mannen hebben een maatje meer? Zet de media mannen tegen elkaar op?

Volgens veel vrouwen werkt het bij vrouwen wel zo. De media zet vrouwen tegen elkaar op. De media is verantwoordelijk voor de onzekerheid van talloze vrouwen die niet aan het ‘perfecte beeld’ kunnen voldoen dat wordt neergezet.

Voorbeeld 1: Victoria’s Secret against Dove campagne

De modellen van VS moesten het in dit geval ontgelden. Ze waren niet representatief voor de ‘echte’ vrouw, bovengemiddeld mooi, langer en dunner dan gemiddeld, gephotoshopt en wat velen ook als punt gaven, ze waren niet interactief met elkaar. In tegenstelling tot de ‘echte’ vrouwen van Dove, want echte vrouwen zijn met elkaar verbonden, hebben rondingen, zijn van alle leeftijden, lengtes en maten. Oh en komen in heel veel kleurtjes! Goed hè van Dove, dat zij je het gevoel geven dat hun merk bij jouw lichaam hoort. Dat goede gevoel dat zeep van Dove goed voor jouw lichaam is omdat jij jezelf erin herkent. Dat moet jij kopen.

Slimmerd.

Vertel me nu maar welk merk hoger in aanzien staat...


Voorbeeld 2: Lara Stone

Lara Stone, die vorig jaar is bevallen, heeft naakt geposeerd voor System Magazine in een reeks van unretouched beelden geschoten door Duitse fotograaf Juergen Teller. De 30-jarige draagt ??niets anders dan felrode lippenstift en een paar zwarte shorts voor de shoot, trots, zo komt het over, op haar post-baby's lichaam. In een begeleidende verklaring onthuld Teller: 'Ik krijg vaak de vraag: "Wat is schoonheid volgens u", maar ik denk niet echt in die termen. Ik vind gewoon een heleboel dingen mooi als je je geest weet te openen.'

Iedereen was vol lof over Lara. Heel goed dat je dit doet, heel knap dat je je gewoon laat zien zoals je bent. Iedereen was zo vol lof dat System Magazine duizenden tijdschriften bij moest drukken. Echt: iedereen rende naar de winkel om te supporten...


Voorbeeld 3: Calvin Klein

Onlangs kwam de nieuwe campagne van Calvin Klein uit (lees hier meer over die campagne) en één van de modellen die zij daarvoor hebben gebruikt is Myla Dalbesio. Een curvy model, dat betekent dat zij een maat of twee groter is dan de standaard maat die wordt gebruikt. Dat zegt niks anders dan dat zij een maat of twee groter is dan de standaard maat die wordt gebruikt. Waarom herhalen? Op Twitter en andere social media gingen vrouwen te keer omdat er werd gesuggereerd dat dit model dik zou zijn.

Vrouwen die wel in staat waren om te lezen en zelf de juiste bronnen te checken kwamen er al snel achter dat Calvin Klein zich helemaal niet had uitgelaten over het model en dat het model zelf had gezegd dat zij een plus size model is. Wat dus betekent dat je maten afwijken van de standaard maat en niet automatisch betekent dat de mode-industrie je dik vindt. (Overigens maakte ook Vrouwen.nl zich hier schuldig aan. Sorry! - red.)

De media of jij?

Twitterpic; zelfs de paspoppen van Topshop zijn te dun! (maar moeten wij ons wel vergelijken met een plastic pop?)

De media maakte er gretig gebruik van. Hoe fijn, het ene item is nog niet voorbij of we kunnen het volgende item aan de onzekere massa verkopen. Hapklare brokken die gretig worden weg gewerkt. Alsof je aan de junkfood zit. Alsof je aan de voorverpakte koek en snoep zit, leesbare koolhydraten die naarmate je verder leest zich nestelen in je geest.

Weet je wat je ook kan doen? Ophouden met jezelf vergelijken met anderen. Niet meegaan in mediagekte en niet in een slachtofferrol gaan zitten. Ben je ontevreden? Doe er dan wat aan. Doe je er niks aan? Dan ben je misschien wel lui en niet gemotiveerd en is de wil tot iets anders niet groot genoeg. Maar ga anderen niet nameshamen, ga anderen niet vertellen wat wel mooi is en wat niet omdat jij ontevreden bent dat een ander jou vertelt wat wel mooi is en wat niet.

Wees realistisch, eerlijk en bovenal gewoon jezelf, in welke maat, lengte of kleur dat ook wezen mag zolang je maar gezond bent!