De mooiste plek op aarde is 3 uur van Amsterdam

Reizen door Vrouwen redactie

Een tijdje geleden kregen we op de Vrouwen.nl-redactie een uitnodiging binnen om op perstrip te gaan naar IJsland. De eerste perstrip voor mij - Leonie - als hoofdredacteur van Vrouwen.nl. Daar kon ik geen nee tegen zeggen. IJsland stond al op mijn bucketlist, maar eigenlijk wist ik niet goed waarom. Eenmaal terug thuis wist ik maar één ding uit te kramen: je MOET naar IJsland. Het is er fan-tas-tisch.

We vertrokken donderdagmiddag met een vliegtuig van Icelandair naar Reykjavik en vlogen zondagochtend met dezelfde maatschappij weer terug. In vier dagen hebben we IJsland bekeken van het zuiden tot het noorden en een klein stukje van het oosten. We zagen het Noorderlicht, keken uit over de mooiste landschappen, aten het beste lamsvlees ooit en dronken lokale shots op de plek waar Game of Thrones werd opgenomen. Benieuwd naar mijn avonturen? Check mijn vlog!

Dag 1 & 2: vliegen in ‘het Noorderlicht', racen door de bergen, haai eten in Reykjavik en meer!
Op donderdag vertrokken we naar IJsland. We vlogen vanaf Amsterdam met een vliegtuig van Icelandair. Er gaan dagelijks vluchten van Icelandair tussen Amsterdam en Reykjavik (in de zomer zelfs 17 per week) en het is maar 3 uur vliegen. We landden om 5 uur ‘s middags in een totaal andere wereld dan ik ooit gezien had. Het was bijna alsof we op de maan landden; zo’n bizar landschap heeft IJsland.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd in het toffe Icelandair Hotel Reykjavík Marina, dat verbazingwekkend hipster is (die trend vind je dus zelfs in IJsland!), gingen we de beste burger van IJsland eten bij een burgertent om de hoek (check de video!).

Toevallig waren wij net in IJsland terwijl het populaire muziekfestival Iceland Airwaves aan de gang was. Tijdens dit festival spelen bekende en minder bekende IJslandse bands in alle tentjes in de hoofdstad; in kledingwinkels, bars, kerken, concertzalen. Heel tof!

Daarna gingen we nog een keer dineren, maar dit keer in het restaurant dat bij het hotel hoort: Slibbbarin. Een hotspot in Reykjavik en wij begrijpen wel waarom. We aten heerlijk fingerfood en dronken fantastische wijn. Dit hotel beviel me meer dan goed.

De volgende dag moesten we op tijd opstaan, omdat we een druk programma hadden. De organisatie waarmee we op reis waren wilde niet vertellen wat we gingen doen tijdens deze trip, waardoor alles een verrassing was.

We stonden om 8 uur op en na een heel goed ontbijt in het hotel (check de video!), vertrokken we met een busje naar een berg, een halfuur rijden van Reykjavik. Hier gingen we met buggy’s racen door het IJslandse landschap. Dat is me toch een belevenis: man, wat tof! We kregen een afzichtelijk pak aan (check de video en lach je rot) en werden van top tot teen kletsnat en smerig van een wilde rit over bergen en door rivieren in een buggy. Je bent keihard aan het stunten in een prachtig landschap: stel je eens voor hoe tof dat is. Zelfs voor een bange poeperd als ik was dit geweldig!

Na dit eerste avontuur konden we even bijkomen in Reykjavik. We kregen een tour door de stad waarbij een gids ons vertelde over de stad, de IJslanders (die in elfjes en dwergen geloven) en we mochten proeven van lokale snacks: brandewijn en haai.

’s Middags maakten we een binnenlandse vlucht om van het zuiden van IJsland naar het noorden te komen. Dit is ook met de auto te doen, over de enige snelweg die IJsland heeft, maar een vlucht van 45 minuten is natuurlijk net even makkelijker.

In het noorden van IJsland sliepen we wederom in een hotel van Icelandair, dit keer in de stad Akureyri. We bezochten in de buurt een kerstwinkel die 365 dagen per jaar geopend is, waar de broer van de kerstman werkt. Wat een kitscherige plaats; heerlijk! Daarna gingen langs één van de vijf skigebieden in de buurt. Ik had geen idee dat je dus ook heel goed kunt skiën in IJsland, maar er zijn genoeg bergen met goede sneeuw dus ook dat is mogelijk in dit land.

’s Avonds gingen we eten bij het restaurant Lamb Inn waar een klassiek lamsgerecht werd geserveerd. Op tafel stond een poot van een lammetje en de chef sneed er heerlijke stukken vlees voor ons af. Geserveerd met de lekkerste rode kool, gesuikerde aardappelen, doperwtjes en wederom heerlijke wijn. Wat hadden we het goed!!

En de dag was nog niet voorbij! Als avondprogramma gingen we op zoek naar het Noorderlicht, want dat kun je heel goed zien in het noorden van IJsland. We deden een tour van drie uur door het super donkere landschap in een busje met twee hilarische gidsen. Wat zijn de IJslanders leuke, vriendelijke en humorvolle mensen! Het Noorderlicht zagen we deze avond helaas niet vanwege de bewolking, maar de tour was evengoed heel leuk. En ik kan alvast verklappen: we gingen het Noorderlicht nog wel zien.

Dag 3 & 4: Wandelen door een lavagebied, op de set van Game of Thrones, chillen in een natuurlijk warm bad en het Noorderlicht!
Op zaterdag stonden we ook weer vroeg op. In het hotel bakten we wafels als ontbijt en om 9 uur vertrokken we met een busje, met wederom een heel leuke IJslandse gids, de natuur in.

De eerste stop na een uur rijden was bij een enorme waterval. Het waaide hier keihard, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een prachtige plek was dit. Een perfecte plek voor een groepsfoto! Daarna reden we door naar een gebied waar Game of Thrones was opgenomen. Je kon 360 graden om je heen kijken en overal zag je prachtige natuur (echt, check de video!!). Je kijkt uit over vulkanen, lavavelden, een prachtig meer, bergen met sneeuw in de verte en geisers!

Na een heerlijke wandeling over de vlakte én een wandeling door een lavagebied gingen we lunchen bij een boerderij. Op deze boerderij worden koeien verzorgd en worden alle producten die de koeien voorbrengen gebruikt; er wordt melk gemaakt, heerlijke mozzarella en een beetje cru: we aten er verrukkelijke goulashsoep.

We konden echter niet te lang blijven, want de geisers wachtten op ons! Op een paar minuten rijden van het Game of Thrones gebied en de koeienboerderij bezochten we een plek met een aantal geisers. Het stinkt er enorm (kijk de video ;-)) maar het is er prachtig. We bleven wederom niet te lang, omdat we door moesten naar de natuurlijke bron waar we in zouden gaan chillen.

Het was een graad of 6 buiten en wij renden in bikini over een berg om in het natuurlijke hete water te plonsen. Met een uitzicht over het Game of Thrones gebied, de bergen, de vulkanen, de meren en de geisers, hebben we héérlijk genoten van het warme bad. Wat een leven!

We moesten ons echter haasten om onze binnenlandse vlucht terug naar Reykjavik te halen. Met het busje reden we in anderhalfuur terug naar Akureyri om daar de vlucht te nemen naar Reykjavik. Onderweg kwamen we het Noorderlicht eindelijk tegen. Vandaag was het een hele heldere dag en het Noorderlicht was volop aan het schijnen. Wat prachtig om dit bijzonere natuurverschijnsel zelf mee te maken. We waren allemaal totaal hysterisch (check de video) en ik kan nog steeds niet geloven dat we het hebben gezien. Dit is absoluut iets wat op je bucketlist moet!

Na de binnenlandse vlucht kwamen we in een hotel in de buurt van het vliegveld, omdat we zondagochtend al om 5 uur op moesten staan om terug te vliegen. Het werd dus geen wilde zaterdagavond, maar dat was helemaal niet erg: we waren kapot van de prachtige indrukken van IJsland.

Ik kan niet onder woorden brengen hoe fantastisch ik IJsland vond. Ik ben niet avontuurlijk en haat kou, maar IJsland heeft me echt veranderd. Ik heb de mooiste reis van mijn leven gemaakt en ga absoluut nog eens terug.

Gelukkig ligt IJsland hartstikke dichtbij; het is maar 3 uur vliegen vanaf Amsterdam en voor een vlucht met Icelandair + 3 overnachtingen in het Icelandair Hotel (inclusief ontbijt) betaal je maar 349 euro. Ik vind het bizar goedkoop voor zo’n fantastische belevenis. En ook tof: je kunt IJsland ook als stopover boeken als je vliegt van of naar de VS of Canada. ??Echt: zet IJsland op je bucketlist. Dan kun je er meteen het Noorderlicht afvinken.

En kijk de video, om een beter beeld te krijgen bij dit verhaal.