Dus daarom kiest autocorrectie zulke rare woorden

Vrije tijd door Mariëlle

Stront irritant is het als je autocorrectie je weer eens voor schut zet door jou verkeerd te corrigeren. Probeer dat maar eens uit te leggen. Bij anderen smullen we ervan. Gek genoeg blijkt er een verklaring voor te zijn dat je telefoon jou verkeerd corrigeert. En die geldt voor alle smartphones, want alle smartphones gebruiken dezelfde technologie om woorden te corrigeren.

Autocorrectie wordt al heel lang gebruikt. Maar door de komst van de smartphone wordt iedereen er ineens mee geconfronteerd. Wanneer het woord dat jij bedoelt niet in de lijst staat en een ander woord wel, dan blijft jouw autocorrectie dat andere woord als suggestie gebruiken.

Dus het probleem zit hem er eigenlijk in dat de woordenlijst die door de fabrikant wordt meegeleverd te klein is. Hierdoor wordt de woordenschat van jouw autocorrectie beperkt. Waarom de fabrikant de woordenlijst dan niet uitbreidt? Omdat dat geheugen kost. Met een kleinere woordenlijst houd je een stuk meer geheugen over. Daarom wordt de lijst gevuld met de meest voorkomende woorden en kun jij zelf woorden toevoegen. Voeg dan ook vooral woorden toe (als je daar genoeg geheugen voor hebt dan), want hoe langer jouw woordenlijst, hoe kleiner de kans dat jij verkeerd wordt gecorrigeerd. Met je gepersonaliseerde autocorrectie kunt je je autocorrectie trainen.

Het taalmodel heeft inzicht in de context door het aantal woorden te tellen die vaak bij elkaar staan. Wanneer je twee woorden vaak achter elkaar typt, dan zal de autocorrectie ervan uitgaan dat je die woorden vaker achter elkaar gebruikt. Dat is allemaal gebaseerd op kansberekening. Aan de hand van kansberekening en ervaring (laten we het voor het gemak 'ervaring' noemen) kan jouw telefoon voorspellen wat jij wilt zeggen.

Bron, bron, bron, bron