Recensie 'De Vliegenvanger' + Win 10 exemplaren!

Vrije tijd door Vrouwen redactie

Niets is heerlijker dan op vakantie een goed boek lezen. Omdat de Vijftig Tinten Grijs periode nu wel voorbij is (eindelijk) gingen we op zoek naar het volgende boek dat ons rode oortjes bezorgt, maar dan het liefst wél goed geschreven. Claartje las De Vliegenvanger van Ravelli tijdens een weekendje weg in Frankrijk. Het verhaal in een notendop:

Peter groeit op als arme jongen in Limburg, waar hij op vijftienjarige leeftijd al in een afgelegen weiland ligt te rollebollen met zijn buurmeisje en eerste liefde. Hij wordt ingewijd in het geloof en door de plaatselijke pastoor naar het seminarie (klooster) gestuurd. Daar wordt hij hopeloos verliefd op een jongen, terwijl hij nog een relatie heeft met een meisje. Als dit uitkomt wordt hij verbannen en begint een zwerftocht door verschillende landen, die duurt tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Aan het eind van zijn leven is Peter minnaar, oplichter, bedelaar en ter dood veroordeeld geweest. Zijn gave om rondvliegende vliegen met zijn hand uit de lucht te kunnen plukken redt zijn leven tijdens de oorlog wanneer hij is opgepakt omdat hij actief was in het verzet: een kampcommandant draagt hem op zijn kantoor vliegvrij te houden. Vandaar de titel. Het boek is een roman, maar alle gebeurtenissen zijn geïnspireerd op de waargebeurde memoires van Ravelli, een oude monnik.

De Vliegenvanger leest makkelijk weg, zodat je pagina na pagina blijft omslaan. Volgens Linda. is het 'een onstuimige liefdesgeschiedenis. Erotisch & confronterend'. Daar zijn wij het volledig mee eens - niet gek dus dat er al meer dan 100.000 exemplaren van het boek zijn verkocht. Heel soms zijn de zinnen een tikje voor de hand liggend, maar de volgende alinea, waarin de bejaarde Madame Louisa de Bonville onder de indruk is van Peter, omschrijft hem zoals hij het hele boek lang is:

"Hij was iemand van wie je meer accepteerde dan van een ander. Hij was brutaal, maar bleef charmant. Hij was een boef en tegelijkertijd een gentleman. Een intelligente man met gevoel voor humor. Wat zou een vrouw zich nog meer al gezelgschap kunnen wensen?"

Je bent moeiteloos 474 bladzijden lang geboeid door de omzwervingen van Peter, waarbij je hem soms een schop onder zijn kont wil geven en daarna weer in je armen wilt sluiten. Dat het boek een succes blijkt ook uit het feit dat Eyeworks de rechten heeft gekocht om er een film van te maken. Maar wij adviseren je om, vóór je die film uitkomt, toch zeker het boek te lezen. Niets tegen Eyeworks, maar het boek is nu eenmaal bijna altijd beter. En ook fijn: wij geven 10 exemplaren van De Vliegenvanger weg!

Win 10x het boek De Vliegenvanger van Ravelli

Wil jij deze erotische en mysterieuze roman winnen? Doe mee!

- Like De Vliegenvanger op Facebook